jeudi 25 octobre 2007

Anita Mitra ::: Art du Khanta sur saris recyclés

ANITA MITRA - Kanthas
Tableaux en patchwork sur saris et dhotees anciens recyclés

Marcia de Carvalho / Galerie Art Border Line Londres
2 bis rue du roi de sicile 75004 Paris
contact Presse: 06 60 50 97 17

25 October - 18 November, 2007
Vernissage le 25 octobre à 19H



Anita Mitra est indienne. Elle enseigne l’art aux enfants et adore jardiner. Ainsi son travail apparaît dans toute sa fraîcheur, des œuvres narratives et poétiques qui se déploient sur des saris anciens recyclés et patiemment rebrodés de fils de couleurs.

Elle fait revivre ainsi par-delà les siècles une tradition ancienne qui se nomme Kantha (K-aa-n-th-aa), un art populaire pratiqué par des femmes au sein de leurs maisons. Un art du Quilt oriental, des images profondément féminines et presque mystiques parfois, des pièces exquises et rares que l’on ne peut plus voir qu’à Londres, dans les collections du Victoria & Albert Museum.

Chaque Kantha traditionnel nécessitait des heures et des heures de travail volées aux charges ménagères. Du temps pour soi grapillé deci-delà. Parfois pendant des années même. On utilisait pour cela les saris et les dhotees usés. Les broderies patiemment appliquées leur donnait une seconde jeunesse.
Le travail d’Anita participe de cette même douceur, de ce moment de féminité privilégié.

Aujourd’hui, elle réintroduit cette tradition oubliée avec des groupes de brodeuses à Calcutta, des femmes de la classe moyenne à qui elle enseigne leurs traditions perdues : l’art du patchwork et du recyclage. Les ateliers mélangent tous les âges et l’artiste s’inspire de motifs urbains autant que de scènes mythologiques. Loin des formes tantriques, la géométrie et l’harmonie de ces images doit beaucoup à la lenteur du geste de la brodeuse et à la douceur des étoffes usées.

La nature, les fleurs et l’amour sont au centre de ce panthéon de représentations féminissimes . Le dieu Ganesh lui même est représenté sous la forme d’un enfant-éléphant.

Ses pièces nécessitent environ deux mois de travail, parfois plus pour les plus élaborées. Elles font partie de collections privées, rarement montrées au public. Son travail sur les influences Bengali a été exposé récemment à londres et voyagera à Calcutta pour une exposition à la Fondation Art Border Line.
Marcia de Carvalho accueille ce travail dans sa nouvelle boutique du marais et inaugure ainsi une collaboration avec la galerie londonienne Art Border Line, spécialisée dans le travail d’artistes non européens en Diaspora. C’est une occasion unique de voir à Paris ces pièces exceptionnelles.


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Anita's stitch-cloth images usually takes at least a couple of months if not more as with her latter period becoming painstakingly elaborate. Hence most of her works are in private collections in India and Europe with some rare shows. She has recently showed her latest canvas in Influences of Bengal in London and will appear in Modern Women in Kolkata for the Art Border Line Foundation. The artist lives in India, teaches art to six year olds and loves gardening.

Artist Anita Mitra's early works are simple narratives, in naive forms stitched directly into multiple layers of cotton and canvas using recycled as well as embroidery thread. She has revived the centuries old household art of of recycling cloth with salvaged colored threads to create aesthetic depictions of real life, of deep feminine designs and mystical forms. This art was known as Kantha (K-aa-n-th-aa) as it was used mainly to make a soft quilt of the same name, and rare exquisite pieces of which can still be found only at the Victoria & Albert Musuem and ... Museum. Each traditional Kantha took months and even years to complete, as women created them in their moments of rest and spare time. It was made from sheets, sarees and dhotees (five yard cloth worn by women and men in South Asia). Similarly Anita's works are reflective, quiet and have as sense of feminine fullness.

She tried to re-instate this art form in the middle class women in Calcutta by teaching them the stitches and the technique of recycling. Womens workshops of young and very old ladies brought forward their urban motifs and mythical narratives from which the artist drew her early series. Unlike tantric forms the geometry and harmony of these images are drawn from a need to communicate domestic bliss, the mental peace that accompanies a slow stitching motion, the familier texture of used cloth. Nature, Blossoms and Love frequently form the core message. Even the elephant god "Ganesh" is a childish eager version. Deceptively simple the designs have balance and geomtery inspite of free hand stitching. The fabric is re-used cotton layered with khadi (handspun cotton).

Anita's stitch-cloth images usually takes at least a couple of months if not more as with her latter period becoming painstakingly elaborate. Hence most of her works are in private collections in India and Europe with some rare shows. She has recently showed her latest canvas in Influences of Bengal in London and will appear in Modern Women in Kolkata for the Art Border Line Foundation. The artist lives in India, teaches art to six year olds and loves gardening.

Art Border Line UK represents the Artist and has the pleasure of collaborating with designer Marcia de Carvalho in her new space in the Marais to present the first solo of Anita Mitra in Paris. Art Border Line promotes Diaspora Art and Culture worldwide. It seeks to create an interactive space for the Art loving Public, Curators, Critics and Artists across visual and virtual boundaries.

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